Verschil tussen SEO en SEA

Het verschil tussen SEO en SEA

Search Engine Marketing (SEM)

Zoekmachine Marketing, in het Engels beter bekend als Search Engine Marketing (SEM), heeft als doel webpagina’s vindbaar te maken voor de internetgebruiker via zoekmachines. Met andere woorden; hoe komt mijn website bij een zoekopdracht via bijvoorbeeld Google op pagina 1 (en het liefst op de eerste plaats) tevoorschijn? Aangezien iedereen een zo goed mogelijke plaats wilt in de zoekresultaten is er dus veel concurrentie.

SEM is op te delen in Search Engine Optimalization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA). Vrij vertaald staat SEO voor Zoekmachine Optimalisatie en betekent SEA Zoekmachine Adverteren. Dit zijn twee verschillende marketingmiddelen.

Search Engine Optimalization (SEO)

Deze vorm van zoekmachine marketing richt zich op het optimaliseren van de website met als doel een zo hoog mogelijke positie behalen in de organische zoekresultaten.

Voordelen van SEO

  • Gratis mogelijkheden of tegen lage kosten.
  • Exponentiële groei op lange termijn.
  • Mensen vertrouwen de organische resultaten meer (resultaten uit SEA worden vaak overgeslagen).

Nadelen van SEO

  • Tijdsinvestering: design, structuur, content en beheersysteem moeten geoptimaliseerd worden.
  • Langzaam effectief (gericht op lange termijn): kan weken tot maanden duren, afhankelijk van jouw uitvoering.
  • De formule achter de organische zoekresultaten is altijd in ontwikkeling door Google, Bing, Yahoo etc. Dit betekent dat je soms je Zoekmachine Marketing plan moet aanpassen om dezelfde resultaten te behalen.
  • Lastiger te kwantificeren, echter biedt Google Analytics een goede oplossing om het verkeer op je website gratis en uitgebreid te meten.

Search Engine Advertising (SEA)

Deze vorm van zoekmachine marketing richt zich op gesponsorde (betaalde) resultaten in zoekmachines met als doel is een zo hoog mogelijke positie halen tegen een zo hoog mogelijk rendement. Houdt hierbij in gedachte dat de eerste positie niet altijd de meest winstgevende is.

Voordelen van SEA

  • Eenvoudig en snel op te zetten. Je kunt direct aangeven bij welke zoektermen je website naar voren moet komen.
  • Snel resultaat: binnen 30 minuten.
  • Effectief marketing middel om te gebruiken bij een campagne of een lancering.

Nadelen van SEA

  • Iedere bezoeker die via gesponsorde resultaten naar je website surft kost geld.
  • Wanneer je stopt met betalen verdwijnt je webpagina direct uit de gesponsorde zoekresultaten en verlies je dus ook direct het bezoekverkeer.
  • Betaalde (gesponsorde) zoekresultaten bieden ‘zoekers’ geen garantie op kwaliteit en bieden de website geen garantie op meer omzet en winst.
  • Laag vertrouwen: groot aantal bezoekers (ongeveer 70 procent) klikt niet op gesponsorde zoekresultaten.

Het verschil tussen SEO en SEA

Ter illustratie nog een afbeelding waarmee duidelijk wordt wat het verschil is tussen SEO en SEA. SEO richt zich op een hoge positie in de organische resultaten (blauw). SEA richt zich op een zo rendabel mogelijke positie in de gesponsorde resultaten (rood).

Verschil SEO en SEA

Wat opvalt is dat de eerste drie ‘normale’ (organische) resultaten via de webpagina van Dinnersite komen en dus niet direct via een eigen website van een restaurant. Dit laat zien dat bij dit zoekterm ‘linkbuilding‘ via een site als Dinnersite erg belangrijk is. SEO richt zich dus niet alleen op de jouw eigen website, maar ook andere webpagina’s kunnen meehelpen aan jouw Zoekmachine Marketing. Lees hierover meer.

De afbeelding hieronder laat zien dat de betaalde zoekresultaten via SEA op korte termijn direct effectief is, echter streven de organische zoekresultaten via SEO de resultaten van SEA op lange termijn voorbij. Mijn advies: definieer je zoekmachine marketing doelstellingen, en bekijk aan de hand van de voor- en nadelen hoe je deze doelstellingen wilt bereiken. Op deze manier zet je zowel SEO als SEA op een effectieve en efficiënte manier in.

Verschil tussen SEO en SEA

Koop nu jouw Winstmagneet Plan en haal het maximale uit je website/webshop!

Het Winstmagneet Plan bestaat uit alle essentiële bouwstenen om het maximale uit jouw website/webshop te halen.

Winstmagneet helpt je graag!

Heb je advies of hulp nodig bij het creëren van backlinks ? Kom je zoveel informatie tegen op het internet dat je niet weet waar je nu precies moet beginnen? Of leiden jouw backlinks maar niet tot meer leads, omzet en meer winst? Vraag hier om gratis professioneel advies!

Over de auteur

Menno Bouma

Facebook Twitter Google+

Menno Bouma is internet marketing specialist voor ondernemers die willen groeien met een website of webshop en internet marketing.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*