Online marketing strategie

Online marketing strategie opzetten

Online marketing strategie opzetten? In dit artikel lees je tips over hoe je een ideale online marketing strategie opzet.

Wat is een online marketing strategie?

Een online marketing strategie is een plan van aanpak over hoe je met je bedrijf verkeer gaat krijgen op je website en deze gaat converteren naar klanten. Er zijn veel theorieën over geschreven maar dit is waar het in het kort op neer komt. Iedere ondernemer wil tenslotte klanten.

In de strategie worden meestal 1 of meer doelen gesteld in de vorm van zogenaamde KPI’s (kritieke prestatie-indicator). Om de doelstellingen te behalen zijn bepaalde factoren van belang, ook wel KSF’s (kritieke succes-factor) genoemd.

Verbeteren van je online marketing strategie

Om je online marketing strategie te verbeteren moet je dus weten wat je doelen en de nodige elementen / factoren zijn om dit te realiseren. Op internet is dit meestal het behalen van een x aantal bezoekers per maand en een x % conversie. Dit zijn namelijk de enige meetbare waardes om online succes te meten.

Het doel van je website, de KPI, kan bijvoorbeeld zijn om in 6 maanden tijd het aantal bezoekers van 100 naar 1000(0) per maand te tillen en de conversie van 1% naar 3% of hoger. Belangrijk hierbij is om zo goed mogelijk te weten wat een conversie oplevert. Op deze manier kun je namelijk o.b.v. je omzetambitie berekenen hoeveel verkeer en conversie je nodig hebt.

Een voorbeeld:

Stel je wilt € 100.000,- omzet halen. Je weet dat iedere conversie € 500,- waard is. Je hebt dus 200 conversies nodig om je doelstelling te bereiken. Bij een conversie van 1% heb je 100 x 200 bezoekers is 20000 bezoekers nodig.

Verhoogt de conversie naar 2% dan heb je voor dezelfde € 100.000,- ineens slechts 50 x 200 is 10.000 bezoekers nodig. Je ziet dus dat je veel minder bezoekers nodig hebt als je conversie maar 1% stijgt.

Tools voor het verbeteren van je online marketing strategie

Om bepaalde tools te gaan toepassen is het handig om een ‘birdview’ van je business te maken. Hierin wordt snel duidelijk hoe bepaalde processen in je website verlopen. Onder deze processen valt bijvoorbeeld de inschrijving voor een nieuwsbrief, het aanschaffen van een product, je autoresponders, de inrichting van de inhoud van je website.

In het Winstmagneet Plan wordt uitgebreid in gegaan op het verbeteren van je online marketing strategie. Het geeft je nieuwe inzichten om van een marketing strategie naar een succesvolle internetonderneming te gaan.

 

Over de auteur

Menno Bouma

Facebook Twitter Google+

Menno Bouma is internet marketing specialist voor ondernemers die willen groeien met een website of webshop en internet marketing.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*