Winst maken met Gamification

Omzet verhogen en winst maken met Gamification

Wat is ‘Gamification’?

“Gamification is het inzetten van game elementen en game design in een ‘niet-game omgeving’ om doelgedrag en engagement te bevorderen.”

Met andere woorden, het doelgedrag en betrokkenheid in de commerciële en niet-commerciële omgeving wordt bevorderd door het gebruik van spelelementen uit games en het ontwerp ervan.

Doelen bereiken

Gamification wordt doorgaans wel eens verward met ‘Playful Design’. Hierbij worden ook onderdelen van games en het ontwerp ervan toegepast. Het verschil is echter dat je met Gamification een specifiek doel voor ogen hebt die je kunt bereiken. Kijk voor een goed voorbeeld van ‘Playful Design’ maar eens naar deze trap gemaakt van piano toetsen.

Voorbeelden van Gamification

Goede voorbeelden van Gamification zijn Foursquare, Nike+ Running App en Amazon.com.

Foursquare

Met Foursquare kunnen gebruikers tips van locaties met elkaar delen. Hoe meer gebruikers een locatie delen, hoe meer waarde er gecreëerd wordt in het sociale netwerk van Foursquare. Om gebruikers te stimuleren heeft Foursquare een spelelement toegevoegd: het gebruik van een puntensysteem en badges. Door bijvoorbeeld een tip achter te late bij een restaurant, of te zeggen dat je nu op deze locatie bent verdien je punten.

Nike+ Running App

Deze app houd niet alleen je hardloopstatistieken bij maar geeft je ook uitdagingen, feedback en beloningen in de vorm van punten en badges. Er is een wereldwijde ranglijst, maar je kunt ook met vrienden of kennissen een groep aanmaken. Hierin kun je bijvoorbeeld een puntenranglijst bijhouden, je vrienden verslaan met uitdagingen en tips geven via de groepschat.

Amazon.com

’s Werelds grootste online retailer Amazon.com wilde een belangrijk deel van de website bevorderen: het achterlaten van recensies door klanten. Hoe hoger de kwaliteit van een recensie, hoe hoger het puntenaantal dat je verdient. Deze punten zijn terug te vinden op een ranglijst gebaseerd op de waarde die andere klanten hechten aan de reviews.

Waarom is Gamification zo succesvol?

Goed ontworpen en doordachte toepassingen van Gamification geven een gevoel van blijdschap en geluk. Gebruikers voelen zich betrokken en willen dat gevoel continueren. Reacties als “Nog even één level” of “Nog 15 minuten wachten voordat ik weer iets nieuws kan bouwen” zijn een logisch gevolg hiervan. Dit gevoel van ‘engagement’ wordt veroorzaakt door een stof die wordt aangemaakt door onze hersenen: dopamine. Hoe groter de uitdaging, en dus ook de prestatie en voldoening, hoe groter de hoeveelheid dopamine.

Steeds meer bedrijven zien dan ook in dat spelelementen uit games een grote invloed kunnen hebben op mensen. Gamification is met name waardevol bij het gebruik en inzet van intrinsieke motivatie.
Gamification is dus niet een eenvoudig trucje, maar juist een serieus begrip waarbij kennis is vereist van de achterliggende principes. Mits goed uitgevoerd, leidt Gamification tot serieuze business.

Welke kansen bied Gamification om meer winst te maken en je omzet te verhogen?

Gamification is een uitstekend hulpmiddel om meer succes te behalen. Hieronder volgen een aantal voorbeelden hoe Gamification kan leiden tot een hogere loyaliteit, participatie en uiteindelijk tot een hogere conversie, omzet en winst.

1. Zoekmachine optimalisatie (SEO)

De zoekmachine van Google hecht veel waarde aan reacties en recensies. Hoe groter het aantal reacties hoe hoger jouw website in de zoekmachine naar voren komt.

2. Hogere verkoopresultaten / conversie

Integreer een ranglijst op je website, waardoor gebruikers beter kunnen zijn dan anderen. Te denken valt bijvoorbeeld aan een ranglijst voor gebruikers met de meeste aankopen in de webshop. Om meer actie in de ranglijst te krijgen zal er echter wel wat tegenover moeten staan: beloon de top van de ranglijst bijvoorbeeld met een waardebon van een bepaald bedrag of een gratis product bij een nieuwe bestelling. Dat wordt lekker ‘cashen’ als gebruikers gaan strijden om de meeste aankopen!

3. Trouwe klanten en een hogere betrokkenheid

Beloon bezoekers met badges en/of punten voor het leveren van input, het achterlaten van reacties, het volledig invullen van het profiel enzovoort. Geef gebruikers daarnaast een bepaalde status bij een bepaald aantal punten. Zo kunnen gebruikers bijvoorbeeld zien op welk niveau van professionaliteit de gebruiker zit die een reactie achterliet. Dit biedt tevens een ideale mogelijkheid om het registreren te bevorderen. Laat gebruikers hun badge of puntenaantal behouden door zichzelf te registreren op de website.

4. Uitbreiding social media netwerk

Beloon mensen die berichten delen of retweeten. Dit kan uiteraard per gebruiker, maar waar ook voor gekozen kan worden is om belanghebbenden te laten meedoen om korting te ontvangen bij een bepaald aantal gedeelde berichten, likes of hashtags.

5. Klantenbestand uitbreiden

Laat gebruikers vrienden of kennissen uitnodigen en beloon hen daarvoor bijvoorbeeld met korting op producten. Houd het simpel en laat de gebruiker bijvoorbeeld met één klik zijn of haar hele contactpersonenlijst uitnodigen.

Hoe kan ik Gamification succesvol toepassen in mijn bedrijf?

Bij het gebruik van Gamification is het van belang om goed na te denken over de doelstellingen en de doelgroep. Gamification is dus niet anders dan andere marketinginstrumenten. Onderstaand stappenplan helpt je bij het opzetten van een gedegen Gamification plan.

1. Business doelstellingen stellen: wat wil je voor je bedrijf bereiken met gamification?
2. Doelgroep vaststellen: Wie gaan er mee spelen?
3. Gewenste gedrag bepalen: Welk gedrag wordt er verwacht van de gebruikers?
4. Engagement activiteiten: Hoe zorg je ervoor dat de gebruiker blijvend interesse houd?
5. Plezier: Hoe ga je plezier opwekken bij de gebruiker?
6. Game elementen vaststellen: welke spelelementen bevat het?

Winstmagneet.nl helpt u graag!

Heb je advies of hulp nodig bij het uitwerken van een Gamification bedrijfsplan? Kom je zoveel informatie tegen op het internet dat je niet weet waar je nu precies moet beginnen? Of leid je Gamification plan maar niet tot meer omzet en meer winst? Vraag hier om gratis professioneel advies!

Over de auteur

Menno Bouma

Facebook Twitter Google+

Menno Bouma is internet marketing specialist voor ondernemers die willen groeien met een website of webshop en internet marketing.

Deel dit artikel

Reacties 1

  1. Pingback: Meer motivatie en betrokkenheid met Gamification | Online marketing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*