Klanten verleiden om te kopen met het AIDA model

Het AIDA-model is een stapsgewijs model, waarbij je ieder stap in chronologische volgorde moet doorlopen. Dit AIDA-model gebruikt men voor zowel individuele uitingen, als reclamecampagnes. AIDA model staat voor attention, intererst, desire en action. Hieronder geef ik een korte toelichting waar je rekening mee moet houden.

The-AIDA-model-600x513

Attention

Belangrijk voor een verkoper is bijvoorbeeld dat er potentiële kopers de website bezoeken. Je moet de aandacht van de koper/bezoeker kunnen trekken. Dit kun je op verschillende manier mogelijk maken, bijvoorbeeld: stuntprijzen, acties, goede omschrijvingen van de producten/diensten, duidelijke prijs(all incl.), en waar mogelijk de eventuele besparing.

Interest

USP van het product/dienst kenbaar maken. Je moet de potentiële afnemer geïnteresseerd krijgen. Dit kun je doen door, bijvoorbeeld: Lage prijs garantie, kwaliteitsgarantie.

Desire

Hier zorg je ervoor dat ze een bepaalde drang krijgen voor het aanschaffen van je product/dienst. Dit kun je doen bijvoorbeeld door het aanbieden van producten/diensten die samenhangen met elkaar. Simpel voorbeeld hiervan is een computer met een groter scherm.

Action

Hierbij gaat het om het bewegen van de consument om over te gaan tot kopen. Je biedt de mogelijkheid aan om je product/dienst online te kunnen kopen. Dit kun je aan de hand van je eigen website of webshop doen. Je moet het zo makkelijk mogelijk maken. Wanneer de klant extra handelingen moeten verrichten, kan dat het punt zijn waar de potentiële kopers af gaan haken.

AIDAS-model

Dit is de meest recente uitbreiding van het AIDA-model. Bij het AIDAS-model, staat de S voor satisfaction. De tevredenheid bij de koper is van essentieel belang om over te gaan tot een vervolg aankoop. Wanneer je niet tevreden bent over een product van een leverancier, ben je al snel geneigd niks meer te bestellen van de leverancier. Je krijgt dus vaak maar één kans om je te profileren als verkoper aan de afnemer.

Conclusie

Wanneer je de aandacht weet te trekken van de potentiële koper, krijgt hij of zij interesse. Wanneer de bezoeker geïnteresseerd is in je product, betekend dit automatisch dat de drang er ook is. Dit is het punt dat ze over gaan tot actie, namelijk kopen!

Wil jij de potentiële kopers ook verleiden, maar je weet niet hoe? Neem dan nu contact met ons op, gegarandeerd een hogere omzet! https://www.winstmagneet.com/nl/samenwerken

Over de auteur

Menno Bouma

Facebook Twitter Google+

Menno Bouma is internet marketing specialist voor ondernemers die willen groeien met een website of webshop en internet marketing.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*