Hoe verhoog ik de conversie op mijn landingpage?

Hoe verhoog ik de conversie op mijn landingpage? Als je meer bezoekers op je website krijgt geeft dat aan dat mensen geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden te hebt. Waar het uiteindelijk allemaal om draait is de conversie. Conversie is het aantal bezoekers dat daadwerkelijk actie onderneemt (bijvoorbeeld het inschrijven voor jouw nieuwsbrief of het kopen van je product). In deze blog ga ik je uitleggen hoe jij de conversie op je landing page kunt verhogen.

Doel

Het is belangrijk dat mensen die op jouw landingpage terecht komen gelijk een goed beeld krijgen van waar jouw bedrijf voor staat of wat je doel is. Hiervoor kan je slim gebruik maken van bijvoorbeeld afbeeldingen of video’s. Ook kan je hier in het kort iets vertellen over hoe jouw bedrijf gestart is en de motivatie erachter. De bezoeker heeft vaak geen zin om lange stukken tekst te lezen en er vervolgens pas achter te komen wat je nu werkelijk aanbiedt.

Je kunt de klant ook over proberen te halen om zich aan te melden voor jouw nieuwsbrief door bijvoorbeeld een bonus weg te geven. Denk hieraan aan kleine dingen zoals een gratis e-book

Afleiding

Heb je jouw doel goed beschreven op de landingpage, zorg er dan voor dit ook de aandacht trekt van de gebruiker. Het is verstandig op deze pagina niet allemaal verschillende menu’s of andere advertenties te plaatsen. We willen dat de gebruiker de aandacht bij je hoofd product houdt. Verder kun je ook gebruik van een opvallende actiebutton. Als jouw landing page de bezoeker heeft overgehaald om zich aan te melden of een bestelling te plaatsen is het handig dat ze direct actie kunnen ondernemen. Hieronder kan dus een opvallende link naar een bestelpagina of een aanmeldknop onderaan een formulier vallen.

Wat je ook kunt doen is je klanten de mogelijkheid geven een review van jou product/dienst te schrijven en deze weer te geven op de pagina. Als je zo goede reacties binnen krijgt zal dit helpen de bezoekers te overtuigen.

Tracken

Er zijn verschillende mogelijkheden om bij te houden hoeveel procent van de bezoekers werkelijk op actie is overgestapt. Je kunt zo een paar verschillende landing pages maken, en deze af te wisselen op je website. Ook is het mogelijk om de A/B testing tool van Visual Website Optimizer te gebruiken. Deze maakt het mogelijk 2 landing pages tegelijk te hebben. Zo zullen 50% van jou bezoekers op de ene landing page komen en de rest op de andere. De tool zal automatisch bijhouden hoeveel conversie elke landing page heeft.

In deze blog geef ik een uitgebreidere uitleg over het gebruik van de A/B testing tool en de andere functies van Visual Website Optimizer.

 

Over de auteur

Menno Bouma

Facebook Twitter Google+

Menno Bouma is internet marketing specialist voor ondernemers die willen groeien met een website of webshop en internet marketing.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*