Hoe verander ik de emotie van bezoekers met kleur?

In dit artikel ga ik je inzicht geven in het verband tussen kleuren en welke emoties deze teweeg brengen. Er realiseren zich maar weinig mensen dat kleuren invloed hebben op je gedachten bij het zien van bijvoorbeeld een website of een poster.

Warme en koude kleuren

Verschillende kleuren zorgen voor verschillende gevoelens. Vaak gebeurt dit onbewust. Zo zijn rood, oranje en geel kleuren die gevoelens vertegenwoordigen als warmte en comfort. Deze kleuren worden dan ook wel ‘warme’ kleuren genoemd. Toch zorgen deze kleuren ook voor het gevoel van woede of agressie.

‘Koude’ kleuren zijn onder andere blauw, paars en groen. Hoe donkerder deze kleuren, hoe kouder ze zullen aanvoelen. Dit straalt gevoelens uit zoals kalmte, rust en doorzichtigheid. Tevens geven deze kleuren het gevoel van verdriet en onverschilligheid. Je kunt dit tot je voordeel gebruiken bij het ontwerpen van een website of logo wanneer je er van bewust bent wat de warmte van kleuren betekent voor de gevoelens van de kijker.

Warmkoud

Verschillende kleurencombinaties

Wanneer het over kleurencombinaties gaat zijn er natuurlijk een oneindig aantal mogelijkheden. Hieronder een voorbeeld waar goed gebruik is gemaakt van verschillende kleuren om een mooi geheel te vormen.

Als je naar de website van McDonald’s gaat, zie je dat de website zich richt op de groene kleur uit het nieuwe logo. Verder heeft de website een witte achtergrond met een grijze ondersteuningskleur, om het contrast van de kleur groen tot wit te verminderen. In het ontwerp zie je het geel van de M nauwelijks terug. Als resultaat van het vele wit in de website houd je onder andere je aandacht goed bij de foto’s van verschillende producten. Bovendien houdt dit het geheel overzichtelijk en duidelijk.

New_mcdonalds_green_logo

Kleur gebruiken om in te spelen op emotie en de conversie te verhogen

Een belangrijke factor van het verhogen van je conversie is kleurgebruik. Deze infographic van quicksprout laat goed zien hoe belangrijk dit kan zijn.

howcolorsaffectconversions600

Samenvattend is het erg belangrijk om na te denken over welke gevoelens en emoties je teweeg wilt brengen door het gebruik van kleur. Onbewust heeft dit een grotere invloed op je dan je zou denken. Denk na over welk doel je wilt bereiken en zoek hier een passende kleur bij.

Meer weten over kleuren en emotie? Laat even een reactie achter of profiteer ook van deze kennis toegepast in uw ontwerp in een Winstmagneet Website.

Over de auteur

Menno Bouma

Facebook Twitter Google+

Menno Bouma is internet marketing specialist voor ondernemers die willen groeien met een website of webshop en internet marketing.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*