webinar starten

Hoe start ik een webinar?

Hoe start ik een webinar? Een webinar is een goede manier om informatie over te dragen aan grote groepen mensen. De spreker kan met een webcam en microfoon zijn verhaal vertellen terwijl de klanten live mee kunnen kijken. In deze blog ga ik je uitleggen hoe jij je eigen webinar kunt starten. We hebben zelf meerdere applicaties getest en zijn tot de conclusie gekomen dat GoToWebinar voor ons het beste werkt.

GoToWebinar

Om te beginnen hebben we eerst een account nodig. Deze kan je registreren op http://www.gotowebinar.com. Zodra je hier een account hebt aangemaakt krijg je toegang tot de applicatie. Hier zul je overzichten vinden van de webinars die je hebt gegeven, de informatie erover en de optie om je eigen webinar te plannen.

Plan je webinar

Als je in de applicatie zit zul je aan de linkerkant een menu zien. Kies in dit menu voor Schedule a Webinar. Je zult een scherm te zien krijgen waar jij een aantal gegevens in moet voeren waaronder een titel, een omschrijving van je webinar en de datum/tijd.

Schermafbeelding 2014-03-20 om 09.52.32

Verstuur je uitnodigingen

Zodra jij je eigen webinar hebt geplanned zul je de Manage Webinar pagina te zien krijgen. Hier kun je ervoor kiezen om de automatisch gegenereerde uitnodiging naar je e-mailadres te sturen, of om de registratie link te kopiëren.

Schermafbeelding 2014-03-20 om 09.56.01

Als je de e-mail hebt ontvangen kun je deze doorsturen naar de gewenste adressen om ze uit te nodigen voor jouw webinar. Ook kun je zelf een e-mail typen en de registratie link er in plakken. De Manage Webinar pagina zal bijhouden hoeveel mensen er hebben geregistreerd.

Start je webinar

Als het zo ver is kan je in het menu aan de linkerkant voor My Webinars kiezen en op start drukken. Als dit de eerste keer is wordt je gevraagd om de citrix online launcher te downloaden. Deze zal automatisch opstarten. In de control panel die nu op je scherm te zien is kun je bovenin de broadcast starten. Als je dit hebt gedaan kunnen alle deelnemers je webinar bereiken door op de link te klinken die zei hebben ontvangen na het registreren. Zorg dus dat je de webinar op tijd start.

Verder heb je 3 opties om te communiceren met de deelnemer.

  • Door op het microfoontje aan de linkerkant te drukken zal je microfoon beginnen met het opnemen van geluid wat de deelnemers direct kunnen horen.
  • Door op de camera te drukken zal je webcam beginnen met opnemen.
  • Als laatste kun je kiezen voor het beeldscherm. Deze optie zorgt ervoor dat de deelnemers kunnen zien wat jij op je beeldscherm aan het doen bent.

Voor al deze mogelijkheden zijn verschillende opties te vinden in het control panel. Zo kun je bijvoorbeeld je telefoon gebruiken als microfoon.

De deelnemers zullen ook een control panel te zien krijg. Hier kunnen zij vragen stellen die in jouw control panel tevoorschijn komen. Ook kan polls aanmaken waar de deelnemer op kan stemmen en kan de deelnemer zijn hand op steken. Als een deelnemer op het icoontje klikt om de hand op te steken zal in jouwn deelnemerslijst zichtbaar zijn wie dit heeft gedaan.

Waarom een webinar?

Nu zul je je misschien af vragen wat nou de voordelen zijn van het geven van een webinar. Het geven van een webinar heeft meerdere voordelen:

  • je kunt met een grote groep mensen praten en je product beter toelichten
  • je kunt vragen beantwoorden om de conversie te verhogen (soms wel 30%!)
  • je kunt op ieder gewenst moment een webinar geven
  • mensen die het gemist hebben zouden op een ander moment kunnen kijken
  • je kunt het op iedere plek van de wereld geven

Kosten

GoToWebinar komt met 3 verschillende pakketten. Het enige verschil tussen deze pakketten is het maximum aantal deelnemers dat je uit kunt nodigen per webinar.

  • Maximaal 100 deelnemers : €79.00 per maand.
  • Maximaal 500 deelnemers : €319.00 per maand.
  • Maximaal 1000 deelnemers : €399.00 per maand.

Al deze pakketten geven de mogelijk om zoveel webinars te geven als je zelf wilt. Ook is het product te testen in een trial periode van 30 dagen die je gratis aan kunt via de homepage van de website.

Over de auteur

Menno Bouma

Facebook Twitter Google+

Menno Bouma is internet marketing specialist voor ondernemers die willen groeien met een website of webshop en internet marketing.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*