verdienmodel

Hoe maak ik een Online Verdienmodel?

Online verdienmodel maken? In dit artikel lees je tips om een online verdienmodel te maken en een passief inkomen te genereren.

Vrijwel alle websites die je tegen komt op het internet hebben als functie om bezoekers te voorzien in informatie. Echter blijft het vaak bij het verschaffen van deze info, terwijl je als website eigenaar ook de mogelijkheid hebt om iets aan de man te brengen met een verdienmodel.

Wat is een verdienmodel?

Een verdienmodel is een reeks van processen waarbij het doel is om een inkomstenstroom te genereren. Hierin maak ik altijd onderscheid tussen direct en indirect. Bij een direct verdienmodel verdien je direct je geld. Dit is bijvoorbeeld bij de verkoop van een product.

Een indirect verdienmodel is bijvoorbeeld een aanvragen van een offerte of een bel mij terug. Hier hoop je dat er inkomsten uit gaan stromen en dat je bezoekers dus converteren.

Waarde van mijn product verhogen

Mensen die op jou website terecht zijn gekomen zijn meestal op zoek naar een oplossing voor een specifiek probleem. Dit kan bijvoorbeeld zijn dan iemand op zoek is naar informatie over een verdienmodel.

De oplossing die ik hier geschreven heb is mijn waarde voor mijn doelgroep. Belangrijk voor een product is dat het de behoefte vervult van je bezoeker. Hiervoor moet je goed weten wat de problemen van je doelgroep zijn. Vraag een klant eens waar hij tegen aan loopt en waarmee je hem zou kunnen helpen.

Met deze kennis kun je starten met het bieden van waarde.

Waarde bieden verhoogt de conversie

Als je iemand gratis een dienst van waarde geeft, ontstaat er in veel gevallen het gevoel van een wederzijdse prestatie. Dit is bij een online verdienmodel vaak de aanschaf van een product. Hoe meer waarde je bied, hoe groter de ‘gunfactor’ wordt en hoe sneller een bezoeker klant van je wordt. Conversie vind het snelst plaats wanneer de waarde hoger is dan de prijs (in marketingtermen: een hoge Return On Investment).

Voorbeelden van online verdienmodellen

Een online verdienmodel is er in verschillende soorten en maten. Hieronder een aantal voorbeelden:

  • tastbare producten, zoals een tv, computer, etc.
  • niet-tastbare producten, zoals een online training, digitaal magazine

In het Winstmagneet Plan worden meer voorbeelden gegeven van online verdienmodellen en hoe je een goed online productportfolio opzet.

Online verdienmodel opzetten

Voor een goed online verdienmodel heb je een aantal basiselementen nodig:

  • 1 of meer webpagina(s) met toegevoegde waarde voor je doelgroep
  • een verkooppagina
  • een winkelmand
  • een afrekenproces
  • aftersales

Klanten hebben de mogelijkheid nodig om je product te kunnen bestellen. Anders verdien je niets met je site. Daarnaast is het belangrijk om de klant warm te houden. ‘Warme’ klanten zijn namelijk veel sneller geneigd om je andere producten te kopen.

Passief verdienmodel opzetten

Met een passief verdienmodel wordt bedoeld dat een groot deel van je inkomsten geautomatiseerd binnen komen. Hierbij kun je denken aan de bovenstaande punten waarmee je het verkoopproces automatiseert.

Ook zijn er een aantal handige tools waarmee je marketing kunt automatiseren. Je kunt dan denken aan bijvoorbeeld het automatisch verspreiden van je artikelen en het automatisch verzenden van e-mails.

Zou je actie willen ondernemen om ook een goed verdienmodel te krijgen in je online business? Klik hier om meer informatie te lezen en te starten met groei!

Over de auteur

Menno Bouma

Facebook Twitter Google+

Menno Bouma is internet marketing specialist voor ondernemers die willen groeien met een website of webshop en internet marketing.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*