Conversie meten met Google Analytics

info

In dit artikel ga ik je uitleggen hoe je de conversie van je website meten kunt, door het gebruik van Google Analytics. Veel bezoekers op je website is natuurlijk geweldig, maar je wilt nog liever een hoog conversiepercentage zien bij je bezoekers. Gelukkig kun je dit meten en analyseren en hierdoor een hogere conversie realiseren.

Wat is Google Analytics?

Je hebt er vast al eens over gehoord, Google Analytics, maar wat is dit nu eigenlijk? Google Analytics is een gratis dienst van Google die statistieken van een website verzamelt en gedetailleerd laat zien. Het doel van een dienst als Google Analytics is om de beheerder van de betreffende website meer inzicht en informatie te geven over het gedrag van de bezoekers. Aan de hand van deze statistieken kan de beheerder wijzigingen doorvoeren om de website te verbeteren.

googleanalytics

 

Wat is Conversie?

Conversie is het omzetten van een websitebezoek naar een bepaald conversiedoel. Conversie wordt meestal aangegeven in percentages, gebaseerd op het aantal bezoekers van de website. Conversiedoelen kunnen variëren van het inschrijven voor een nieuwsbrief, tot het bereiken van een betaal of bedank pagina. Wanneer je bijvoorbeeld een eigen webshop hebt is conversie voor jou het aantal bezoekers dat daadwerkelijk een product of dienst koopt.conversie

 

Hoe gebruik ik Google Analytics om mijn conversie te meten?

Je kunt in het dashboard van Google Analytics doelen instellen, ook wel conversiedoelen genoemd. Deze doelen kunnen, zoals ik al eerder heb aangegeven meerdere dingen zijn. Mensen hebben namelijk verschillende doelen voor verschillende websites. Wat dit dus voor jou is moet je zelf ontdekken. Wanneer je deze doelen eenmaal ingesteld hebt en deze doelen worden ook daadwerkelijk behaald, dan kun je dit terug zien in Google Analytics. Via het dashboard kun je ontzettend gedetailleerd kijken naar verschillende factoren die invloed kunnen hebben gehad op het conversiedoel.

Hoe stel ik doelen in?

Stap 1:

Maak een Google Analytics account. Hierna krijg je een stukje code ook wel tracking code genoemd. Dit moet je in de <head></head> van je website plaatsen. Hieronder een voorbeeld van een tracking code.

trackingcode

Stap 2:

Stel doelen in. Doelen worden ingesteld op dataweergave niveau. Als je een dataweergave wilt vinden, klikt je op Beheerder en selecteer je een account, een property en een dataweergave. Klik op Doelen en op Een nieuw doel maken.

doelen

Stap 3:

Kies een sjabloon bij Sjabloon om suggesties voor het instellen weer te geven. Deze sjablonen helpen je bij het instellen van doelen op basis waarvan je actie kunt ondernemen teneinde je bedrijfsdoelstellingen te halen. Je kunt elk gewenst sjabloonveld aanpassen voordat je een doel opslaat.

Kies aangepast om het instellen van doelen zonder suggesties uit te voeren.

De doelcategorieën ( Opbrengst , Acquisitie , Vraag , Betrokkenheid ) zijn hogere bedrijfsdoelstellingen die de basis vormen van de doelsjablonen. Gebruik deze als hulpmiddel om te bepalen wat je exact met je doelen wil bereiken. Probeer ten minste één doel voor elke categorie om beter inzicht te krijgen in hoe gebruikers omgaan met uw inhoud. De categorieën hebben geen invloed op de gegevens in uw rapporten.

Worden er geen sjablonen weergegeven? Doelsjablonen zijn afgestemd op de behoeften van bedrijven in specifieke branches (autobranche, entertainmentbranche, enzovoort). Sjablonen zijn uitgeschakeld als je in je account geen branche hebt geselecteerd. Als je wilt beschikken over sjablonen die relevant zijn voor uw bedrijf, bewerk je je property , selecteert je een branchecategorie en sla je de wijzigingen op.

 

doelconfiguratie

 

Stap 4:

Doeldetails zijn het laatste onderdeel van het instellen van een doel. Hier kun je de optie trechter aanzetten, deze optie geeft je inzicht in het hele proces vanaf de advertentie pagina voor je product of dienst tot en met de bedankt pagina na het afrekenen. Door dit toe te voegen aan je doel krijg je dus een duidelijk overzicht waar de klant eventueel afhaakt en kun je hier vervolgens wat aan doen.

doelentrechter

Samenvattend zou ik iedereen aanraden gebruik te maken van Google Analytics. De optie daadwerkelijk je conversie te meten, is tegenwoordig onmisbaar. Zeker wanneer je beseft hoe groot het verschil in omzet kan zijn op lange termijn door bijvoorbeeld je conversie met 2 of 3% te optimaliseren.

Wat vind jij van Google Analytics en wat vind jij van conversie meten? Laat het ons weten in een reactie hieronder.

Over de auteur

Menno Bouma

Facebook Twitter Google+

Menno Bouma is internet marketing specialist voor ondernemers die willen groeien met een website of webshop en internet marketing.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*