4 Internet marketing trends voor 2015

Trends en ontwikkelingen signaleren in de markt is van belang om hier pro-actief op te kunnen reageren. Hierbij deel ik graag de trends voor 2015 met je die ik afgelopen maanden heb ondervonden.

1. Micro-targeting

Het is tijd om je klanten eens echt te leren kennen. Ontdek ook de niches in jouw fanbase. Belangrijk hierbij zijn de behoeften, lifestyle en motivatie van jouw klanten. Hierdoor kun je je aanbod beter aanpassen en je content optimaliseren voor een bredere groep bezoekers. Uiteindelijk zal dit het beoogde doel positief beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan omzet stijging of een grotere fanbase op social media.

2. Micro-acties

Digitale verkopen zal je steeds vaker terugzien. Niet zozeer in de vorm van webshops binnen een website, maar eerder de mogelijkheid om je eenvoudig aan te melden voor cursussen, e-books, presentaties, nieuwsbrieven etc. Hierdoor creëer je een grotere fanbase en kun je mensen binnen 1 klik bijvoorbeeld een e-book geven in ruil voor waardevolle gegevens.

3. Mobile marketing

Winstmagneet-Winst-met-GoogleMobiele mogelijkheden worden steeds belangrijker in je strategie. Tegenwoordig kunnen mensen niet meer zonder hun smartphone of tablet. Zorg dat jouw content past op ieder denkbaar platform. Creëer overzicht en zorg voor minder inspanning voor gebruikers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een responsive website.

4. Paid placements

Een aantal jaren geleden zag je een verschuiving van dure betaalde marketing (SEA, reclame campagnes) naar goedkopere marketing (SEO, social media). Maar in de loop van 2012 vond er weer een verschuiving naar betaalde marketing. Mede doordat de algoritmes van Google, LinkedIn, Pinterest, Twitter en Facebook veranderden steken bedrijven hedendaags steeds meer geld in hun advertenties op het internet (SEA) en op platformen van social media. De wijzigingen in de algoritmes maken het voor de gebruiker die weinig tot geen geld steekt in de advertenties (ook op social media) moeilijker om zichtbaar te blijven voor de klant. Betalende gebruikers en bedrijven zijn beter zichtbaar en gemakkelijker te vinden. Kies daarom wijs voor het juiste platform en besteed daar je geld aan uit. Een ander voorbeeld zijn de betaalde advertenties op marktplaats of Ebay.

Over de auteur

Menno Bouma

Facebook Twitter Google+

Menno Bouma is internet marketing specialist voor ondernemers die willen groeien met een website of webshop en internet marketing.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*